Kaaktherapie

Bij kaaktherapie worden pijn en klachten behandeld aan het kaakgewricht, het gebit en de kauwspieren.

Vaak ontstaan de klachten door bijvoorbeeld tandenknarsen of klemmen tijdens het slapen. Die hoge spanning overbelast de kaak waardoor deze kan beschadigen. Kaakproblemen zijn vaak goed op te lossen.

Klachten

Kaakklachten kunnen pijnklachten zijn, maar ook de functie van het kaakgewricht kan belemmerd worden. Dit kan leiden tot beperkingen in dagelijkse activiteiten, zoals moeite met kauwen, praten of gapen. Pijn vanuit de kaak kan vergaande gevolgen hebben en kunnen zeer storend zijn voor de cliënt. Er ontstaat moeite met eten- soms schamen mensen zich voor het gekraak.

Verwijzing

Uw tandarts, de kaakchirurg of huisarts kan kaakklachten herkennen. Hij/zij kan u ook verwijzen voor fysiotherapie. De fysiotherapeut kijkt of er een aanwijsbare oorzaak is waar iets aan te doen valt. Zo zouden bijvoorbeeld de nek of het kaakgewricht, de kauwspieren, het gebit, en de zenuwbanen van het hoofd hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn.

Behandeling

Eerst wordt er gestart met een onderzoek waarna behandeling wordt gestart. Het onderzoek bestaat uit: het in kaart brengen van wat de stoornissen betekenen in het dagelijks leven. Het zoeken naar de oorzaak en zo mogelijk de stoornis opheffen. Hierbij wordt dan de hele keten onderzocht omdat nek- kaakgewricht- hoofd en bijbehorende zenuwbanen en spieren een enorme invloed op elkaar hebben. De behandeling bestaat uit zachte manuele technieken door de manueel therapeut. Tevens worden er oefeningen en adviezen geven voor thuis.

WebDesign & Fotografie: Educo MultiMedia